Katsastukseen ei kannata mennä ilman valmistautumista, sillä jo pienillä tarkastuksilla voi välttää mahdollisen hylkäyksen. Auto tulisikin käydä ainakin pintapuolisesti läpi ennen katsastusta ja sen lisäksi vaikkapa palaneet lamput tulisi vaihtaa. Harva meistä nimittäin tietää, että jopa palanut lamppu johtaa auton hylkäykseen. Jos esimerkiksi rekisterikilven valo on palanut, se ei tietenkään kohda hylkäykseen, mutta ajovaloista puhuttaessa asia on näin. Kaikkien ajovalojen tulee olla toiminnassa, jotta auto menee katsastuksesta läpi. Tämä on siis ensimmäinen ja yksi helpoimmista asioista, joka kannattaa tarkastaa.
Myös renkaat ovat helposti näkyvillä. Katsastusmies kiinnittää niihin huomiota, sillä Suomessa renkaille on säädetty muun muassa minimikulutuspinta. Jos renkaiden urat ovat vähemmän kuin kulutuspinta, ei auto pääse silloin läpi katsastuksesta. Talvirenkaiden kohdalla kannattaa myös kiinnittää huomiota nastoihin. Nastojen tulisi olla hyväkuntoiset, sillä muuten ne eivät välttämättä pidä jäällä. Jos renkaat alkavat olla jo huonossa kunnossa, kannattaa ne vaihtaa ennen katsastusta. Hyvät renkaat vähentävät myös vesiliirron riskiä. Renkaiden kohdalla kannattaa tarkastaa myös rengaspaine. Sopiva rengaspaine vaikuttaa myönteisesti iskunvaimentimiin ja jousitukseen, jolloin iskunvaimennin- ja jousitustestit menevät helpommin läpi katsastuksessa.
Jos autossa havaitaan tarkastuksen yhteydessä puutteita, tulee ne korjata ennen varsinaista katsastusta. Uudet varaosat saa tilattua kätevästi netistä esimerkiksi Worksystem nettikaupasta, josta ne toimitetaan mahdollisimman nopeasti tilaajalle. Jos tarkastusta ei osaa suorittaa itse, kannattaa silloin pyytää avuksi henkilö, joka ymmärtää autojen päälle. Varmaa kuitenkin on, että autoa ei kannata viedä katsastukseen, jos sitä ei tarkastanut ensin itse.
Päästömittaus voidaan suorittaa ennen katsastusta
Auton päästömittauksen eli toiselta nimeltään pakokaasumittauksen voi suorittaa aivan hyvin ennen katsastusta. Hyväksyttyjen mittausten todistus tulee kuitenkin ottaa mukaan ja näyttää katsastusasemalla. Todistus ei saa olla kolmea kuukautta vanhempi, sillä muuten mittauksia ei enää hyväksytä. Pakokaasumittaus kuuluu niin bensiini- kuin dieselkäyttöisille autoille. Jos bensiinikäyttöinen auto on alle kymmenen vuotta vanha, sille tehdään ainoastaan OBD-mittaus.
Bensiinikäyttöisistä autoista mitataan hiilivety-yhdisteet sekä hiilimonoksidi ja lambda-arvo. Dieselkäyttöisistä autoista taas mitataan savutus, joka tunnetaan nimellä k-arvo. Vuoden 2016 jälkeen rekisteröidyille dieselkäyttöisille autoille tehdään OBD-mittaus k-arvon mittauksen sijaan.
Jos päästömittausta ei ole suoritettu ennakkoon, tehdään se silloin katsastusasemalla katsastuksen yhteydessä.
Herättele jarruja
Jarruja kannattaa testailla vielä ennen katsastusta. Käsijarrua ei käytetä kovin usein, joten se saattaa ruostua. Sen takia käsijarrua kannattaa nykiä muutaman kerran kovasti juuri ennen katsastusasemalle menemistä. Sama pätee myös jalkajarruihin. Parasta on, jos autolla voi tehdä muutaman voimakkaan jarrutuksen. Silloin jarrujen karstat ovat ainakin hioutuneet pois ja jarrut toimivat hyvin. Katsastukselle autolle tehdään jarrutestit, jotka tulee läpäistä, jotta katsastus voidaan hyväksyä.
Ei ole automerkistä kiinni, mitkä autot menevät helpoiten katsastuksesta läpi. Kaikki autot kuitenkin kuluvat ja tarvitsevat siten säännöllistä huoltoa.