Autot ja moottoripyörät

Moottoripyörä on moottoripyörä

Näin sanotaan suomalaisessa laulussa sanotaan eli moottorikäyttöinen ja kaksipyöräinen ajoneuvoluokan L3e ajoneuvo. Sivuvaunumoottoripyörä on puolestaan L4e ajoneuvo.

Moottoripyöräilijältä vaaditaan tarkkaa keskittymistä liikenteessä, sillä hänen on tarkkailtava ajaessaan muita tienkäyttäjiä, noudatettava liikennesääntöjä, hallittava ajoneuvonsa tilanteessa kuin tilanteessa ja huomattava mahdolliset eteen tulevat tienpinnan laadun muutokset ja esteet. Erilaiset tielle heitetyt roskat ja tavarat, irtohiekka- ja sora, tuulen vaikutus sekä mahdolliset öljyläikät voivat haitata ajoa muun liikenteen seassa.

Moottoripyörät Suomessa

  • Suomessa moottoripyöriä on ollut jo hyvän aikaa, eli noin 200 vuoden ajan.
  • Keväällä 1895 paikallinen insinööri Josef Renggli ilmoitti myyvänsä bensinikaasun voimalla kulkevia Hildebrand & Wolfmüllerin moottori-velosipeedejä.
  • Ensimmäisenä suomalaisena moottoripyörän omistajana tunnetaan Viipurista kotoisin oleva Carl Wahl, joka hankki moottoripyörän kesällä 1895.
  • Moottoripyörät hyväksyttiin liikennevälineeksi Suomessa vuoden 1905 lopulla.
  • Vuonna 1906 Suomessa oli historian tiedon mukaan ainakin kaksi moottoripyöräkauppiasta eli Stockmannin Polkupyörävarasto ja AB Otto Brandt Oy .
  • Yleisimmät moottoripyörämerkit 1920–1930 -luvuilla olivat Harley-Davidson ja Indian.
  • 1950-luvulla rekisteröityjä moottoripyöriä Suomessa oli noin 18 000. Käytännössä elintaso oli Suomessa kohonnut sotavuosien jälkeen ja moottoripyöräily eli huippukauttaan. Seuraava vuosikymmen nosti moottoripyöräkuumeen huippuunsa, sillä 1960-lopulla Suomessa oli rekisteröityjä moottoripyöriä yhteensä 103 463 kappaletta. Suomalaiset sijoittivat sodan jälkeiseen jälleenrakennustyön seurauksena vapaa-aikaan ja osasivat nauttia elämästä.
  • Moottoripyöräilyn suosio laski tilapäisesti 1980-luvulla, jolloin moottoripyöriä rekisteröitiin 49 780 kappaletta. Moottoripyörämessut ovat suosttuja nykyajan Suomessa. MP-messut ylläpitävät kiinnostusta moottoripyöräilyyn tarjoten sekä tietoa, että uusia merkkejä ja malleja moottoripyöräilyn maailmasta.
  • Moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttava ajokortti on joko A1, A2 tai A, sillä ajokorttiluokkia on aina kolme. Kortti määräytyy iskutilavuuteen, teho-painosuhteeseen ja moottoritehoon perustuen.

Autot Suomessa

  • Suomessa autoilun varhainen historia alkoi jo 1800-luvun loppuvuosina venäläismatkailijoiden saapuessa Suomeen. Tavaroiden vienti Ruotsista Venäjälle kulki tuolloin Suomen kautta. Ensimmäisen kerran autoja alettiin mainostaa aivan uuden vuosisadan kynnyksellä vuonna

1899.

  • Ensimmäinen suomalainen autoliike perustettiin vuonna 1905.
  • Autoa sai Suomessa ajaa vuodesta 1907, joten autoilu eteni todella nopeasti jo kymmenen vuotta ennen Suomen tulevaa itsenäisyyttä vuonna 1917.
  • Suomalainen autotuotanto pääsi vauhtiin niin ikään uuden vuosituhannen alussa eli vuosina 1907–1909, jolloin valmistui ensimmäinen suomalainen kuorma-auto.
  • Vuonna 1913 valmistui Korvensuu, joka on yhä “täydessä terässä.” Korvensuu on siis vanhin Suomessa rakennettu auto, joka on edelleen ajokunnossa. Auton rakentajana tunnetaan edesmennyt tehtailija Frans Lindström ja auto nimeltään Korvensuu on Lindströmin jälkipolvien

omistuksessa.

Linja-autot saapuvat Suomeen

  • Ensimmäinen linja-auto saapui Suomen Turkuun hyvissä ajoin ennen joulua vuonna 1905. Linja-auto oli merkiltään Scheibler, joka liikennöi Turun ja Uudenkaupungin välistä reittiä. Turku ehti siis ennen jo tuolloin pääkaupunkina ollutta Helsinkiä.
  • Helsinki tuli perässä jo vuonna 1907, jolloin aikanaan Toiminimi M. G. Stenius aloitti linjaliikenteen ajaen reittiä Töölö–Haagan tienristeys, eli keskustasta aivan Pohjois-Helsinkiin asti.
  • Autokauppaa on Suomessa harjoitettu eilen ja tänään. Käytännössä siis aina siitä lähtien, kun autokauppa ensimmäinen kerran pääsi vauhtiin vuonna 1905. Autokauppiaana toimi Sergei Nikolajeff Jr., joka tarjosi liikkeen yhteydessä myös autokorjaamopalveluita. Helsinki ja Turku, eli entinen ja nykyinen pääkaupunki olivat automyynnissäkin edelläkävijöitä, kun J. Aaltonen -niminen henkilö perusti samana vuonna autokorjaamon Turkuun.

Autojen kanssa siis touhutaan Suomessa edelleen ja etenkin autojen tuunaus on kovassa suosiossa. Tyylikkäillä ja yksilöllisillä aurinkosuojakalvoilla voi ykslöidä auton kuin auton, jossa Evofilm -yritys auttaa nopeasti ja kätevästi verkossa.