Moottoripyörien historiaa

Kuinka monen ihmisen onkaan tehnyt mieli hypätä moottoripyörän selkään kesäisenä päivänä, ja ajella vapaasti ilman päämäärää ihan vain vapauden tunteen ja ajamisen ilosta? Moottoripyörällä on omanlaisensa imago: se yhdistetään vapauteen, ehkä villiyteenkin, sekä tietynlaiseen elämänasenteeseen. Tosiasia on kuitenkin se, että hyvin monella niin sanotulla tavallisellakin ihmisellä on moottoripyörä. Suomessa moottoripyöräilijät ovat aktiivisia lähinnä kesäaikaan, kun ajaminen on säiden puolesta miellyttävää. Mutta miten suomalaisista tuli moottoripyöräilijöitä, ja mistä moottoripyörien historia alkaa? Lue lisää tästä artikkelista.

Moottoripyörä pähkinänkuoressa

Moottoripyörää kuvataan virallisesti seuraavasti: “moottoripyörä (lyhenne mp.1) on ajoneuvoluokan L3e kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jossa pyörät ovat peräkkäin samassa linjassa. Moottoripyörään voidaan liittää myös sivuvaunu, jolloin siitä tulee luokan L4e ajoneuvo, joka ei silti ole kolmipyörä (L5e) koska sen pyörät eivät ole symmetrisesti sijoitettu”.

Suomessa on tällä hetkellä satojatuhansia moottoripyöristä kiinnostuneita ihmisiä, joista moni pitää moottoripyöriä harrastuksenaan tai mielenkiinnonkohteenaan. Suomessa on tällä hetkellä noin 300 000 rekisteröityä moottoripyörää. Määrä on kasvanut selväsi, sillä vuonna 2000 moottoripyöriä oli rekisteröity Suomessa vasta alle 100 000 kappaletta.

Moottoripyörien varhainen historia

Moottoripyörän historia ulottuu paljon pidemmälle, kuin voisi luulla. Moottoripyörä keksittiin ja rakennettiin ensimmäisen kerran 1800-luvun loppupuolella, eli tarkemmin sanottuna vuonna 1885. Henkilöt, jotka rakensivat ensimmäisen moottoripyörän, olivat Saksassa syntyneet ja eläneet Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach. Moottoripyörä, jonka Wilhelm Maybach ja Gottlieb Daimler rakensivat, oli samalla ensimmäinen bensiiniä polttoaineenaan käyttänyt kulkuneuvo. Ensimmäisen moottoripyörän rakentamisen jälkeen Gottlieb Daimler ja Wilhelm Maybach perustivat oman yrityksen, jonka nimeksi tuli Hildebrand & Wolfmüller, joka toimi Münchenissä. Hildebrand & Wolfmüller valmisti moottoripyöriä sarjatuotannolla, ja olikin maailman ensimmäinen näin toiminut yritys. Sen jälkeen moottoripyöriä on valmistettu runsaasti ympäri maailman. Moottoripyörien tarvetta kasvattivat Euroopassa erityisesti ensimmäinen ja toinen maailmansota.

Moottoripyörien tarina Suomessa

Vaikka toisin voisi kuvitella, moottoripyöriä on ollut Suomessakin jo hyvin pitkään. Moottoripyöriä on nähty Suomen teillä itseasiassa paljon pidempään, kuin esimerkiksi autoja, eli jo toista sataa vuotta! Ensimmäisen kerran suomalaisille tarjottiin kosketuspintaa moottoripyöriin, kun Pirkanmaalla tamperelaisessa Aamulehdessä oli ilmoitus aiheesta toukokuun 4. päivä vuonna 1895 julkaistussa numerossa. Kyseisessä yli sata vuotta vanhassa ilmoituksessa paikallinen insinööri Josef Renggli mainosti omaa moottoripyörien maahantuontiaan. Hän tarjosi tuon ajan tyyliin “Hildebrand & Wolfmüllerin Moottori-Velosipeedejä, jotka kulkevat benzinikaasun voimalla”.

Ensimmäinen moottoripyörän omistanut suomalainen oli muuan insinööri nimeltään Carl Wahl samoihin aikoihin insinööri Peter von Nottbeckin kanssa, mikä tapahtui vuonna 1895. Peter von Nottbeck oli perheineen tunnettu uusien innovaatioiden maahantuonnista, joten ei ihme, että he alkoivat levittää tietoa myös moottoripyörien olemassaolosta.

Meni kuitenkin liki 10 vuotta, ennen kuin moottoripyörä hyväksyttiin Suomessa liikennevälineeksi siinä missä autot ja muut sen ajan moottoriajoneuvot. Tämä tapahtui 1900-luvun alussa, tarkalleen vuonna 1905. Suomessa toimi kaksi suurempaa moottoripyörien myyjää, Stockmannin Polkupyörävarasto sekä AB Otto Brandt Oy, joka oli Cleveland-Pääasioimiston seuraaja. Kummassakin liikkeessä myytiin ainakin aluperin Saksassa valmistettua Neckarsulmer-mallia, Sveitsistä peräisin olevaa Motosacochea ja naapurimaamme Ruotsin tuotantoa olevaa Nordstjernania. Seuraavan suurempi hyppäys moottoripyörien suosioon tuli vasta 1920-luvun lopulla, kun teollistuminen mahdollisti nopeamman ja tehokkaamman moottoripyörien tuotannon ympäri maailmaa. Hauskasti yleisimmäksi moottoripyörämerkiksi Suomessa kohosi nopeasti Harley Davidson. Jopa Suomen armeija hankki samoihin aikoihin runsaasti moottoripyöriä käyttöönsä. Puolustusvoimilla oli tuolloin hallussaan yli 70 Harley Davidson -pyörää, joita hankittiin myös reilusti lisää seuraavina vuosikymmeninä.